Poziom 1
21 maja-11 czerwca 2024

1470 zł netto

(1808.1 zł brutto)
Zarezerwuj miejsce

Startup – poradnik UX dla twórców startupów

Artykuły
ludzie siedzący na tle napisu startup

Spis treści

  1. Czym jest UX?
  2. Startup — czy warto inwestować w UX?
  3. Jak rozwinąć startup?
  4. Czy startup potrzebuje UX Designera? 

Jak rozwinąć startup? Dzisiejszy świat wymaga od biznesu dostępności dla wszystkich grup odbiorców, ponieważ wykluczony odbiorca oznacza straconą szansę sprzedażową jeszcze przed jakąkolwiek interakcją z firmą. Jest to jeden z powodów, dla których każda organizacja powinna dobrać odpowiednie działania, aby zmaksymalizować swoją skuteczność online. Jednym z takich działań jest inwestycja w UX, bez którego SEO i kampanie PPC mogą okazać się całkowicie bezskuteczne. Dowiedz się, jak ulepszyć lejek sprzedażowy w startupie i zbliżyć się do tytułu Unicorna dzięki metodyce projektowej stosowanej w takich firmach jak Apple, Netflix oraz Google.  

Czym jest UX?

User Experience (UX) to metodyka projektowa, której zadaniem jest dopasowanie produktu/usługi do potrzeb użytkownika. Celem UX jest pomoc użytkownikowi w przejściu przez całą usługę/rozwiązanie w towarzystwie pozytywnych emocji, jednocześnie minimalizując ryzyko niezrozumienia poszczególnych funkcji np. automatycznej personalizacji produktu na stronie www. Proces projektowy UX składa się z dwóch fundamentów: badań oraz projektowania. Etapy te występują naprzemiennie i praktycznie nigdy się nie kończą, ponieważ zmienność zachowań i przyzwyczajeń społeczeństwa jako ogółu może zmieniać się na przestrzeni lat, a biznes powinien się do nich dostosować.

 

Zdj. Korelacja między rozwojem social mediów i zachowaniem ludzi.

Startup — czy warto inwestować w UX?

Tak, zdecydowanie warto inwestować w UX. Jest to szczególnie ważne, ponieważ według Forbesa, aż 90% startupów nie odnosi sukcesu przez niedopasowanie produktu do potrzeb rynku. Dzięki odpowiedniemu UX produkt lub usługa jest stworzony i dostosowany do realnych potrzeb rynku, zaś prawidłowo skonstruowane założenia dotyczące buyer persony (zestawu cech osoby, która jest potencjalnym kupującym danego rozwiązania) pomogą budować skuteczniejszą komunikację i strategię dotarcia do grupy docelowej.

Myślę, że w tym miejscu warto posłużyć się faktami dotyczącymi efektywności UX. 

  1. Zmniejszenie kosztów obsługi klienta.

McAfee inwestując w UX, przeprowadził re-design interfejsu użytkownika zaoszczędzając 90% na kosztach obsługi klienta.

  1. Wysoki zwrot z inwestycji.

IBM zakłada zwrot rzędu 1:10 przy inwestycjach w badania użyteczności, otrzymując wyniki sięgające stosunku 1:100.

  1. Mniej błędów i wstrzymanych decyzji.

Credit Suisse wprowadzając metodykę projektowania zorientowanego na użytkownika (UCD) podczas tworzenia swojego serwisu www, zmniejszył ilość błędów o 50%.

Jak rozwinąć startup?

Jednym z pomysłów na rozwój start upu jest inwestycja w UX. Działania marketingowe, bądź pozycjonowanie SEO mogą „przepalać” budżet, ponieważ mimo faktycznej intencji użytkownika, jaką jest wejście na stronę, jej nieużyteczny design i źle zaprojektowana ścieżka użytkownika może drastycznie obniżać skuteczność jakichkolwiek działań skierowanych na ruch. Pomyśl o inwestycji w UX w kontekście działań uzupełniających marketing, czyli jako jeden z dalszych etapów lejka sprzedażowego, który konwertuje ilościowy ruch w jakościowe leady sprzedażowe oraz zwiększa LTV klienta, przez dbanie o jego potrzeby również po zakupie danego rozwiązania.

UX to przede wszystkim emocje, a dokładniej mówiąc emocje, które możemy projektować. Eliminując wszelkie „punkty bólu”, czyli momenty, w których Twój klient potrzebuje kilku sekund, aby zastanowić się, co teraz zrobić oraz dodając do tego pozytywne emocje związane z korzystaniem ze strony/aplikacji/produktu sprawisz, że Twój startup zacznie się wyróżniać się na tle konkurencji. Zainwestuj w UX, aby usprawnić działania marketingowe, zwiększyć sprzedaż i odciążyć swój dział obsługi klienta. 

Czy startup potrzebuje UX Designera? 

Choć osoba odpowiedzialna za UX coraz częściej jest niezbędna w organizacjach, a dojrzałość firm utrzymuje tendencję wzrostową, to UX Designer nie jest koniecznością (przynajmniej na początku) pod warunkiem, że na pokładzie startupu jest osoba mająca pewne kompetencje UXowe i znająca podstawy projektowania zorientowanego na użytkownika. Jest to ważne z dwóch względów. Pierwszym jest maksymalizowanie wpływów dla firmy, drugim zaś dowód na zrozumienie wcześniej wspomnianej dojrzałości. Jeśli chcesz, aby Twój startup realizował projekty dla zachodnich firm, traktuj dbanie o User Centered Design (UCD) jako solidny argument podczas negocjacji handlowych. Największe organizacje cały czas się transformują i szukają sposobu na rozwój, a jednym z nich jest dynamicznie rozwijająca się branża UX, której niezrozumienie może rzutować na wyniku wielu ofert.

Kto zatem może odpowiadać za UX? Tak naprawdę możliwości jest wiele, może to być osoba odpowiedzialna za marketing, może to być front end developer, a może to być project manager. Niezależnie kto będzie odpowiadać za UX, warto zadbać o to, aby osoba ta działała na styku rynku, biznesu i produktu – dzięki temu będzie mogła łączyć potrzeby klientów i firmy z możliwościami technologicznymi, jakimi dysponuje. 

Dbaj o dobry UX

UX-PM Poziom 1

Adopting UX

Poznaj UX-PM
 

Chcesz dostawać powiadomienia o nowych postach?

Zapisz się na nasz newsletter!