Poziom 1
21 maja-11 czerwca 2024

1470 zł netto

(1808.1 zł brutto)
Zarezerwuj miejsce

Jak zbudować UX mindset w swojej organizacji?

Artykuły
UX mindset

Spis treści

  1. Zacznij od badań
  2. Pokaż wartość UX
  3. Pracujcie zespołowo
  4. Buduj te same fundamenty

Czujesz, że poziom dojrzałości UX w Twojej organizacji jest niski? Chcesz to zmienić, ale nie wiesz od czego zacząć? Zmiana sposobu myślenia ludzi tworzących zespół czy organizację jest dużym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli pracownicy przyzwyczaili się już do określonych zasad działania. Trudno to zmienić w jeden dzień, dlatego warto zacząć od małych kroków. Co może Ci pomóc?

Zacznij od badań

Aby rozbudzić mindset UX oraz zwiększyć poziom dojrzałości UX w swojej organizacji, kluczowe będzie poznanie wszystkich ważnych głosów. Jak to zrobić? Zacznij od badań wewnątrz firmy i poznania głosu pracowników. Jeśli masz w swojej organizacji osoby odpowiedzialne za przeprowadzanie badań z użytkownikami, wykorzystaj ich potencjał i poproś o wsparcie w zaplanowaniu procesu badawczego. Jeśli prowadzenie badań w Twojej organizacji nie jest standardem, możesz spróbować przygotować je samodzielnie. To nie musi być skomplikowany scenariusz, z bardzo złożonymi pytaniami. Wręcz przeciwnie, im prościej, tym lepiej. Pamiętaj, że 1-2 pytania zadane kilku współpracownikom będą lepsze, niż zupełny brak badania potrzeb pracowników. Odpowiedzi pomogą Ci w poznaniu perspektywy osób z różnych działów i w efekcie wpłyną na efektywność Waszej współpracy. Czujesz, że taka inicjatywa powinna wyjść ze strony zarządu firmy? Na pewno. Jednak możesz też wziąć sprawy w swoje ręce i edukować pozostałych o znaczeniu UX. Czasami wystarczy jeden mały krok, aby rozpocząć duże zmiany. Pokaż swoim współpracownikom wartość uzyskanych wyników i zainspiruj ich do przeprowadzenia kolejnych badań. Budowanie mentalności UX opiera się na reakcji łańcuchowej. Poszerzenie świadomości jednego zespołu wpłynie na kolejny.

Pokaż wartość UX

Samodzielna praca nad budowaniem mentalności UX może być trudna, dlatego postaraj się znaleźć partnerów do działania. Nie muszą to być osoby z Twojego zespołu, może to być każdy, kto również dostrzega wartość w pracy nad poszerzaniem świadomości znaczenia UX i projektowania zorientowanego na potrzeby użytkowników czy klientów. Pracujcie razem i korzystajcie z każdej okazji, aby pokazać wartość UX. Macie trudność z przekonaniem kluczowych interesariuszy? Pamiętaj, że jednym z argumentów, który może wpłynąć pozytywnie na osoby odpowiedzialne za wyniki biznesowe jest pokazanie, w jaki sposób mogą osiągnąć większe zyski. Czy Twoi interesariusze uważają, że przygotowanie prototypu wydłuży proces projektowania? Pokaż im, ile czasu i pieniędzy zaoszczędzą, jeśli wdrożą ulepszenia w prototypie, a nie w produkcie końcowym. Interesariusze sugerują, które funkcje w produkcie należy poprawić?  Zaproś ich najpierw na spotkanie z osobą, która nigdy nie miała styczności z Waszym produktem i poproś ją o wykonanie kilku zadań. Czasami wystarczą proste rozwiązania. Połącz siły z osobami, które czują podobnie jak Ty i wspólnie pokażcie, jak można działać inaczej.

Pracujcie zespołowo

UX to sport zespołowy, w którym każdy gracz wpływa na wynik końcowy. Niezależnie czy jesteś CEO, Product Ownerem, Developerem, UX Designerem, Marketing Managerem, czy pełnisz inną rolę, wszyscy gracie do wspólnej bramki, jaką jest satysfakcja Waszych klientów czy użytkowników. Jeśli więc Twój zespół pracuje nad jakimś projektem, zorganizujecie chociaż jedno spotkanie na które zaprosicie też osoby z innych działów i upewnijcie się, że wszyscy macie na uwadze ten sam cel. Chcesz wpowadzić nową metodę działania i czujesz opór ze strony reszty zespołu czy organizacji? Pokaż, że Twoje działanie jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników. To argument, z którym trudno dyskutować.

Buduj te same fundamenty

Tym co jeszcze może pomóc w rozwijaniu mentalności UX w organizacji są wspólne podstawy. Może to być np. wiedza uzyskana w ramach certyfikacji UX-PM. Potwierdza to Kaja Kalmus, Agile Coach w ING Hubs Poland, która była jedną z prelegentek webinaru “How UX changes organizations” organizowanego przez UX-PM Global. Kaja jest również absolwentką wszystkich trzech poziomów UX-PM. „Kiedy zaczęłam brać udział w szkoleniach UX-PM, zmieniłam sposób, w jaki pracowałam z Product Ownerami oraz sposób, w jaki z nimi rozmawiałam. W tamtym momencie w mojej organizacji mieliśmy podstawową wiedzę na temat Agile, Scrum, pracowaliśmy z klientami ramię w ramię, ale nadal traktowaliśmy Product Ownerów jak klientów. Nie widzieliśmy różnicy w tym, kto jest naszym użytkownikiem, kto naszym klientem, a kto naszym interesariuszem. Dlatego podążanie za pomysłem by połączyć wszystkie głosy, było naprawdę ważne i myślę, że była to największa zmiana w moim sposobie myślenia, którą zyskałam dzięki UX-PM”. (tłumaczenie własne z języka angielskiego). Certyfikacja UX-PM pomogła Kaji usprawnić pracę z innymi zespołami i rozpowszechnić nowe metody pracy w całej organizacji. Jeśli również chcesz podążać tą drogą, zabierz swój zespół na szkolenie. Oczywiście możesz też wziąć udział samodzielnie, a następnie edukować swoich współpracowników. Jednak lepszym sposobem jest dołączenie do szkolenia jako cały zespół lub, jeśli to możliwe, jako organizacja. W takiej sytuacji wszyscy otrzymają te same podstawy, na których można budować dalsze filary dojrzałości UX.

Anna Owsiańska

UX-PM Global Marketing Specialist, Symetria UX

UX-PM Global Marketing Specialist dbająca o wizerunek UX-PM na arenie międzynarodowej oraz współpracę z partnerami z innych krajów.

 

Chcesz dostawać powiadomienia o nowych postach?

Zapisz się na nasz newsletter!