Kiedy włączać designerów do procesu projektowego?
Niektórzy uważają, że głównym zadaniem UX Designerów jest projektowanie makiet. Skoro ich celem jest sprawić by produkt był atrakcyjny wizualnie, to wystarczy, że zostaną włączeni do prac na samym końcu procesu projektowego? Czy na pewno?
Zdefiniuj cele
Bez względu na to czy pracujesz nad produktem czy usługą, czy projektujesz aplikację mobilną czy webową, musisz zdefiniować cele swojego projektu. Dlaczego użytkownicy powinni korzystać z Twojej aplikacji? Co chcesz osiągnąć? Zdefiniowanie wizji Twojego produktu czy usługi pomoże zaplanować kolejne kroki. Jest wiele metod warsztatowych, które pozwolą Ci na etapie odkrywania i definiowania wartości Twojego produktu. Na samym początku, warto też zdefiniować trzy, bardzo ważne głosy: głos biznesu, głos rynku i głos klienta. Pomoże Ci to zdiagnozować sytuację biznesową i na pewno usprawni wprowadzanie produktu na rynek. Czy to już jest moment na włączenie UX Designerów? Możesz uznać, że to za wcześnie. W końcu zatrudniasz ich do projektowania, a nie do pracy nad założeniami biznesowymi produktu. Pamiętaj jednak, że osoby odpowiedzialne za design, potrzebują tych wszystkich informacji, aby zaprojektować finalny produkt. Poza tym, skoro mają doświadczenie w pracy przy innych produktach, ich zdanie może być bardzo pomocne już na samym początku procesu projektowego. Postrzeganie UX Designerów jako osób, które tylko tworzą makiety, sprawia, że można bardzo dużo stracić. Nie wahaj się więc angażować osób odpowiedzialnych za projektowanie już od pierwszych dni pracy nad projektem.
Stwórz prototyp
Bez względu na to, czy pracujesz nad zupełnie nowym produktem czy usprawniasz produkt, który już jest dostępny na rynku, pamiętaj o wartości prototypowania. Nie masz czasu na tworzenie prototypu? Możesz pominąć ten etap, ale musisz mieć świadomość, że zdecydowanie łatwiej i taniej jest wdrożyć zmiany w prototypie niż w finalnym produkcie. Prosty prototyp zaprojektowany na kartce papieru jest lepszy niż żaden. Jeśli masz w zespole UX Designerów, koniecznie zaangażuj ich na tym etapie procesu. Prototyp pomoże Ci w dyskusjach z klientem lub innymi interesariuszami i pozwoli im wyobrazić sobie produkt. Użyj go także oczywiście do testów z użytkownikami. Prototyp pomaga również upewnić się, że cały zespół rozumie produkt i jego funkcje w ten sam sposób. Dlatego projektanci UX powinni być też angażowani na tym etapie.
Zapytaj swoich użytkowników
Perspektywa projektantów pomoże ci przygotować produkt, który będzie użyteczny i atrakcyjny. Nie zapominaj jednak o wartości badań UX. Jeśli prototyp twojego produktu jest gotowy, pamiętaj, aby przetestować go z potencjalnymi użytkownikami. Pomoże to zdiagnozować, co należy zmienić w produkcie. Włączenie projektantów UX w etap badań również może być bardzo wartościowe. Mogą oni obserwować testy użyteczności czy wywiady przeprowadzane przez UX Researcherów. Uczestnictwo w tym procesie pomoże im jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i uwzględnić je w projektowaniu finalnego produktu. Jeśli nie ma takiej opcji, pamiętaj żeby przekazać projektantom chociaż raport z badań, nie mniej, możliwość obserwowania interakcji użytkowników z produktem będzie zdecydowanie bardziej wartościowa.
Buduj dojrzałość UX
Jeśli masz już zdefiniowane cele produku oraz przygotowany i przetestowany prototyp, możesz skupić się na wizualnej części produktu. Jest to moment, w którym projektanci UX odgrywają bardzo ważną rolę, jednakże włączenie ich dopiero teraz byłoby stratą dla całego projektu. W organizacjach o wysokim poziomie dojrzałości projektowej, ważne jest branie pod uwagę opinii wszystkich zespołów czy pracowników zaangażowanych w proces. Angażując UX Designerów od samego początku procesu projektowego przyczyniasz się więc nie tylko do sukcesu produktu, ale dokładasz także swoją cegiełkę do budowania dojrzałości UX Twojej organizacji.