Wersja tekstowa infografiki Seniorzy w świecie cyfrowym - jak pokolenie 55+ korzysta z Internetu?
Seniorzy w świecie cyfrowym
Jak pokolenie 55+ korzysta z Internetu?
Populacja osób powyżej 60 roku życia szybko wzrasta. Szacuje się, że w 2050 roku ludność w wieku 60+ będzie stanowić ponad 40% ogólnej liczby ludności w Polsce.1
Silver Generation w Internecie – charakterystyka
Seniorzy to najbardziej dynamicznie rosnąca grupa wśród użytkowników Internetu. Przez 7 lat odsetek polskich internautów 65+ wrósł o prawie 20 punktów procentowych!2
W 2015 roku smartfona posiadało ponad 40% osób w wieku 50-59 lat i 23% osób 60+. 3
„Bardziej czytelny jest dla mnie komputer, aniżeli telefon.” - Uczestniczka badania użyteczności testująca system bankowy, lat 64. 11
Co seniorzy robią w sieci? 4
- Praca zawodowa – dla aktywnych zawodowo Internet to szansa na bardziej atrakcyjną i lżejszą pracę.
- Pozyskiwanie informacji – Internet wypiera tradycyjne media. Seniorzy, którzy z niego korzystają rzadko bądź wcale nie czytają gazet i nie oglądają telewizji.
- Rozrywka i nauka – surfowanie jest sposobem na zabicie czasu, a także naukę nowych rzeczy, np. języków.
- Komunikacja – kontakt z bliskimi to jedna z największych wartości jakie w korzystaniu z Internetu dostrzegają starsze osoby.
Jak seniorzy korzystają z mediów społecznościowych?
- Seniorzy są także najbardziej dynamicznie rosnącą grupą wśród użytkowników Social Media.
- W ciągu roku obecność w kanałach społecznościowych osób 65+ zwiększyła się aż o 13 punktów procentowych! 2
- W 2015 roku z kanałów Social Media korzystało w Ameryce 35% osób powyżej 65 roku życia. To ponad trzykrotny wzrost w porównaniu z 2010 rokiem. 17
E-ZAKUPY wśród pokolenia 55+ 5
- BEZPIECZEŃSTWO - 65% osób 55+ uważa, że zakupy przez Internet są przynajmniej tak samo bezpieczne jak te tradycyjne.
- CZĘSTOŚĆ - Co 4 osoba wykonuje kilka zakupów w ciągu miesiąca. Co 10 – przynajmniej raz w tygodniu!
- URZĄDZENIA - Seniorzy najczęściej dokonują zakupów przy użyciu sprzętu stacjonarnego.
„Ja mam w domu stacjonarny komputer, jaka jest różnica, proszę mi tylko powiedzieć, żebym jakiejś gafy z urządzeniem nie popełniła.” - Uczestniczka przed badaniem użyteczności prowadzonym na laptopie, lat 64. 11
Pomimo coraz większej popularności Internetu wśród najstarszych, ciągle stanowią oni najmniejszą grupę użytkowników.
Podstawowe bariery seniorów w rozpoczęciu korzystania z Internetu 6
- brak motywacji - z czego wynika?
- brak wiedzy dotyczącej zastosowania Internetu
- brak interesujących usług i treści
- brak oferty dostosowanej do możliwości i potrzeb grupy
- bariery psychologiczne (strach i obawy) - z czego wynika?
- postawa autowykluczania ze świata nowych technologii („to nie dla mnie”)
- słabe dostosowanie interfejsów do potrzeb
„Kiepsko widzę te małe litery, muszę poszukać drugich okularów. Wie Pani co, ja założę jedne okulary na drugie, tak będzie lepiej.” - Uczestniczka badania testująca aplikację mobilną banku, 60 lat. 11
„- Czy korzysta Pani z Internetu w telefonie? - Nie, ponieważ mam kłopoty z oczami, w związku z tym ten Internet postanowiłam jednak odłożyć i nie korzystać z tego. Także ta bankowość i te usługi oferowane przez banki nie zachęcają mnie z uwagi na wzrok do korzystania z nich w telefonie.” - Uczestniczka badania systemu bankowego, lat 63. 11
Wpływ procesu starzenia na uwarunkowania poznawcze
Pomiędzy 25 a 60 rokiem życia, umiejętność korzystania z stron internetowych spada o 0.8% co rok. Starsi użytkownicy potrzebują więcej czasu by zrozumieć stronę, przeskanować tekst i wydobyć informacje. Mają też większe trudności w nawigacji.
Użytkownicy z każdym rokiem życia:
- spędzają 0.5% więcej czasu na każdej stronie,
- odwiedzają 0.3 % więcej stron podczas zadania. 7
Wraz z wiekiem słabną procesy poznawcze oraz motoryka, co wpływa na czas wykonywania zadań. Użytkownicy powyżej 65 roku życia korzystają ze stron internetowych o 43% wolniej niż użytkownicy w wieku 21-55 lat. 8
„A! Nie doczytałem tego. Wszystko jest proste, tylko te małe druki. To też jest napisane małym drukiem.” - Uczestnik badania użyteczności, 60 lat. 11
Z uwagi na odmienne potrzeby seniorów oraz brak dostosowanych treści, osoby starsze narażone są na wykluczenie cyfrowe.
Skutki wykluczenia cyfrowego: 9
- Pogorszenie się relacji z bliskimi
- Nieporozumienia ze względu na brak znajomości pojęć i procesów
- Trudność w korzystaniu nawet z tradycyjnych źródeł informacji (prasa/radio/TV/słupy ogłoszeniowe)
- Zmniejszenie szans na rynku pracy
- Ograniczone uczestnictwo w życiu kulturalnym
Jak temu zapobiec?
Pozytywne UX (User Experience) dla Silver Generation
Dobre praktyki i wskazówki
Dla stratega/marketera
- Używaj prostych komunikatów pozbawionych żargonu.
- Unikaj stygmatyzacji – nie kieruj swojej oferty do „osób starszych”.
- Angażuj seniorów do akcji marketingowych – zwiększa to szanse na skorzystanie z produktu/usługi.
- Planując działania, uwzględnij fakt, że seniorzy podczas poznawania produktu/usługi często posiłkują się wsparciem dzieci, wnuków czy znajomych.
- Zadowoleni seniorzy są bardziej skłonni polecać produkty/usługi, z których korzystają niż osoby z młodszej grupy wiekowej – pracuj nad ich satysfakcją i lojalnością.
Dla projektanta 10
- Unikaj małego rozmiaru fontu i stosuj czcionki bezszeryfowe.
- Zwracaj uwagę na czytelność strony stosując odpowiedni kontrast.
- Unikaj koloru żółtego, niebieskiego i zielonego w bliskiej odległości od siebie.
- Dodawaj napisy do wideo czy audio.
- Zadbaj o właściwą odległość pomiędzy klikanymi elementami – przynajmniej 11 milimetrów.
- Unikaj dzielenia uwagi użytkownika pomiędzy wieloma zadaniami lub ekranami.
- Stosuj prostą nawigację.
Zastosowanie wskazówek wpłynie pozytywnie na User Experience wszystkich osób, nie tylko starszych użytkowników.
„Chciałabym żeby to był system intuicyjny i dosyć prosty w obsłudze. […] Jeżeli loguje się na tym koncie i jest natłok informacji to myślę żebym się gubiła w tym.” - Uczestniczka badania testująca system bankowy, lat 63. 11
Dla badacza
- Uwzględnij więcej czasu na przeprowadzenie badania.
- Podkreśl, że nie ma dobrych ani złych odpowiedzi – testujesz system, a nie osobę.
- Nie przerywaj i nie podpowiadaj – daj uczestnikowi tyle czasu, ile potrzebuje.
- Unikaj slangu internetowego i technologicznej terminologii.
„Trochę mi się ręce trzęsą. […] Mogę odetchnąć już?” - Uczestniczka badania testująca system bankowy, lat 63. 11
Najważniejsze branże srebrnej gospodarki
Finanse i bankowość -> obecnie około 18% osób powyżej 60 roku życia korzysta z bankowości internetowej. 12 Jest to dla nich znacznie szybsze i wygodniejsze rozwiązanie.
E – commerce -> Polacy 60+ stanowią 21% całej siły nabywczej w Polsce. Wykazują się też dużym przywiązaniem do marek. 13
Telekomy -> liczba osób starszych korzystających ze smartfonów ciągle wzrasta. Coraz częściej oferta telekomów dostosowywana jest do potrzeb tej grupy (zarówno produkty jak i abonamenty).
Opieka zdrowotna -> pomimo słabnącego zdrowia, 85% starszych osób chcę pozostać w domu, wśród lokalnej społeczności. M.in. Samsung wprowadza cyfrowe rozwiązania, które umożliwiają samodzielne monitorowanie zdrowia. 14
Administracja publiczna -> do 30 maja 2015 serwisy administracji publicznej miały być dostosowane do standardów WCAG 2.0. określających zasady dostępności (m.in. dla osób niepełnosprawnych oraz starszych). W 2016 roku tylko 23% stron spełniło te wymagania. 15
Transport -> wraz z wiekiem transport publiczny wybierany jest coraz częściej. Jednak z uwagi na pogarszającą się motorykę czy procesy poznawcze, jest także coraz bardziej stresujący. Istotne jest dostosowanie m.in. biletomatów czy rozkładów jazdy, by zapewnić mobilność seniorom. 16
Źródła:
- GUS, Ludność w wieku 60 lat i więcej, 2016
- CBOS, Korzystanie z Internetu, Komunikat z badań, Warszawa, 2009, 2015 i 2016
- Jestem Mobi, Raport POLSKA.JEST.MOBI.2015., http://www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf
- Raport koalicji „Dojrz@łość w sieci”, Internet wzbogacił moje życie
- http://pressroom.ceneo.pl/komunikaty-prasowe/senior-kupuje-online/
- Raport Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ „Dojrz@łość w sieci”, Internet dla użytkowników w wieku 50+
- Nielsen Jacob, Middle-Aged Users' Declining Web Performance, 2008
- Nielsen Jacob, Seniors as Web Users, 2013
- Raport Otwarcia Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, Między alienacją a adaptacją. Polacy w wieku 50+ wobec Internetu
- National Institute on Aging, Making Your Website Senior Friendly
- Badania użyteczności aplikacji mobilnych i desktopowych realizowane w Symetrii
- https://cmo.deloitte.com/xc/en/pages/articles/digital-landscape-for-senior-citizens.html#
- http://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/rosnaca-populacja-silver-generation-coraz-wazniejsza-w-strategiach-handlowcow-i-producentow-fmcg/
- https://insights.samsung.com/2015/10/15/the-connected-home-how-digital-health-helps-seniors-age-in-place/
- http://www.widzialni.org/container/raport-dostepnosci-2016.pdf
- https://www.bav.admin.ch/bav/en/home/topics/alphabetical-list-of-topics/accessible-public-transport/elderly-people-and-public-transport.html
- http://www.pewinternet.org/2015/10/08/social-networking-usage-2005-2015/